Printshop in Serrekunde geopend

De Stichting ZOM heeft actie gevoerd voor inrichting van een printshop in Serrekunda (The Gambia). Samen met de premie van de Wilde Ganzen was er een bedrag van ruim € 8.000,00 beschikbaar.

The Gambia is een van de armste landen in Afrika. Het onderwijs is op een erg laag niveau en scholen hebben grote moeite om hun leerlingen goed onderwijs te geven. In de printshop kan nu zelf drukwerk worden gemaakt, zoals lesmaterialen, proefwerken en examenvragen, voor de 90 scholen. Daarmee kunnen 130.000 leerlingen en leerkrachten worden ondersteund in het realiseren van beter onderwijs.

Het CES (Catholic Education Secretariat), het katholieke onderwijs secretariaat in The Gambia ondersteunt deze 90 scholen in het land. Deze scholen zijn toegankelijk voor leerlingen van alle religies.

Van de bijdrage uit Nederland heeft de CES in haar onderwijscentrum de printshop ingericht, met een professionele computer en printer, met randapparatuur, een fotokopieerapparaat en aanvullende kantoorartikelen (zoals snij-, lamineer- en nietmachines).

De printshop is inmiddels geopend en draait op volle toeren. Naast druk- en kopieerwerk voor het onderwijs wordt er ook gewerkt voor andere instellingen en bedrijven. Op deze wijze financiert de print shop zich zelf en zijn er zijn 3 fulltime medewerkers aan het werk om de aanvragen uit het hele land te verwerken.

Algemeen directeur van de CES Emil Kujabi bedankt, namens de leerkrachten en leerlingen, iedereen die heeft bijgedragen aan het tot stand komen van dit project. Bijzondere dank aan de Wilde Ganzen.

Namens het bestuur van de Stichting ZOM,

Wil de Raden, voorzitter

Hieronder enkele foto's van de printshop.

Het bord wijst naar de locatie van de printshop

Feestelijke opening van de print shop met veel genodigden

De printshop is 6 dagen per week geopend

Professionele apparatuur staat ter beschikking