PLUS FISCHER voert samen met haar klanten succesvol actie voor projecten in Gambia

Naast lokaal heel erg betrokken te zijn bij onder andere activiteiten voor scholen en sportverenigingen en de voedselbank heeft PLUS FISCHER de afgelopen maanden hard gewerkt om geld in te zamelen voor een aantal projecten in Gambia. Afgelopen week werden Klazienaveners die actief projecten in Gambia uitvoeren, verrast met elk een cheque van € 1200,00. Dankzij het inzamelen van kleding in de gele container en emballagebonnen door de klanten en oud papier uit de winkel is er een bedrag van totaal € 3600 euro bij elkaar gebracht. Verder kunnen bij de actievoerders de munten van PLUS FISCHER worden ingeleverd.

Dankzij de bijdrage van PLUS FISCHER kunnen er weer nieuwe activiteiten worden uitgevoerd in Gambia. Het geld wordt besteed aan een dokterspost in Tujereng, een clinic voor moeders en kinderen in Manna en een basisschool in en Basse Santa Su.
Het is de tweede keer dat PLUS FISCHER deze projecten financieel ondersteunt.

Jos en zijn vrouw Astrid hebben tijdens hun verblijf in Gambia de enorme armoede van de bevolking van dichtbij gezien, de meeste mensen leven onder het bestaansminimum. Fischer: ”Bij terugkomst hebben we besloten om hulp te bieden. We steunen inwoners van Klazienaveen die projecten in Gambia uitvoeren. Hierdoor zijn er korte lijnen en weten we zeker dat het geld helemaal bij de projecten terecht komt. De komende tijd gaan we door om zoveel mogelijk geld bij elkaar te krijgen we zouden ook zoveel mogelijk personen, scholen en andere organisaties erbij betrekken. Het moeten in Gambia projecten worden van en door Klazienaveners. Zo willen we, als bedrijf onze maatschappelijke betrokkenheid tonen.”

Clinic Manna

Marion de Graaf heeft samen met de plaatselijke bevolking een clinic gebouwd voor moeders en kinderen uit de omgeving van Manna. Zij is net weer terug uit Gambia. Tijdens haar verblijf heeft ze materialen ingekocht voor de bouw van een open veranda, een gebouw van 7 bij 12 meter, bij de clinic, zodat de moeders en kinderen tijdens het wachten uit de zon of regen kunnen blijven. Het oude gebouw is afgebroken en de nieuwbouw is begonnen. Op de veranda kunnen er andere activiteiten plaatsvinden, zoals het wegen en/of meten van de kinderen.

Er wordt hard gewerkt aan de open veranda bij de clinic in Manna

Verder zijn er tekeningen gemaakt voor de sanitaire voorzieningen, zoals douche, toiletten, waterleiding en voor de zonne-energie. Om de clinic veilig te maken moet er nog een omheining geplaatst worden.

Een probleem is dat het project zover in het binnenland ligt daardoor zijn de transportkosten voor de materialen hoog en een loodgieter in de omgeving is niet aanwezig.

De komende tijd worden er acties gevoerd om het benodigde geld bij elkaar te krijgen en de bijdrage van PLUS FISCHER is een goed begin. Voor het totale project is een bedrag van € 17.000 nodig.

Het is erg druk tijdens het spreekuur in de clinic

Project Tujereng

Half september vertrekken Annie en Anita Alers naar Gambia. “Wij zijn bijzonder blij met de steun van PLUS FISCHER. We zijn druk bezig geweest met het verzamelen, kopen en inpakken van schoolmateriaal, babykleding en verbandmateriaal. In juni is er een container naar Gambia gestuurd, die dan half augustus aangekomen is in Banjul. Onze contactpersoon heeft de goederen voor ons in bewaring genomen tot wij in september komen, zodat we het zelf kunnen uit delen. Het geld van PLUS FISCHER zullen we besteden aan luiken in de praktijk van de dokterspost, zodat het zand en stof niet meer naar binnen kunnen. Verder dient het als beveiliging voor de nacht.

Het geld wat we over houden zullen we daar terplekke besteden aan medicatie voor de doktersclinic van dokter Haruna en de plaatselijke basisschool waar de leerlingen regelmatig worden ingeënt en gecontroleerd op diverse regionale ziektes. De afgelopen tijd zijn ze met deze controles begonnen.

Annie en Anita Alers voor de doktersclinic in Tjuerung

Voor een betere toekomst voor hun doen we het

Schoolrenovatie project Basse Sante Su

Het schoolgebouw is klaar, het meubilair is gereed en de leerlingen zijn vorige maand begonnen met de lessen in de nieuwe school. Leerlingen, ouders, docenten en directie zijn enorm blij. Binnenkort volgt de officiële heropening van de school.

Het nieuwe gebouw biedt plaats aan 280 leerlingen verdeeld over 8 klassen. Voor Nederlandse verhoudingen erg veel maar in Gambia is het gemiddelde aantal leerlingen 60 per klas. Het schoolplein moet nog worden “aangekleed” met het nodige groen voor de noodzakelijke schaduw.

Blije gezichten van de leerlingen die eindelijk na bijna 3 jaar weer een eigen schoolgebouw hebben dankzij de Nederlandse sponsoren. Het meubilair is door de lokale timmerman gemaakt van hout uit de regio.

Volgens Wil de Raden, voorzitter van de Stichting ZOM ontbreekt het aan materialen, zoals schoolborden, kasten, boeken en leermiddelen: “Daar willen we de komende tijd wat aan gaan doen. Verder willen we zorgen dat er betere ventilatie komt als er in de moesson periode dagen zijn met temperaturen boven de 50 graden C.”

Dr. Emil Kujabi de Algemeen Directeur van de Stichting Katholiek Onderwijs in Gambia schrijft:

“Once again thank the ZOM foundation and the sponsors like Wilde Ganzen en PLUS FISCHER so much for the support, the children, teachers, and parents are so happy in their new classes.”