HABITAT bouwt vijfde huis in Mátészalka

De bouwaanvraag was eindelijk goedgekeurd en in het najaar van 2013 kon de familie Farkas starten met de bouw van het vijfde HABITAT woning. Het bestuur van HABITAT heeft een gezin uitgezocht dat aan alle voorwaarden voldeed.
Het huis wordt gefinancierd met de opbrengsten van de bestaande 4 huizen.

De delegatie van de ZOM samen met bestuursleden van Habitat op bezoek bij de nieuwbouw.

In augustus 2014, na een bouwtijd van 8 maanden is de woning opgeleverd.

De familie Farkas, vader, moeder en twee kinderen wonen met heel veel plezier in hun nieuwe woning.

De heer Farkas is ingenieur en hij werkt bij een bedrijf in Mátészalka. De inkomsten zijn niet erg hoog en het gezin kon zich niet meer dan een 2-kamer flat permitteren. Dankzij de bijdrage van Habitat kon het gezin een eigen huis bouwen en hebben ze nu de beschikking over een mooie vrijstaande woning.

Farkas heeft 9 maanden elke vrije minuut aan zijn woning besteed, samen met familieleden en vrienden om de kosten zo laag mogelijk te houden. De woning heeft een grote woon-/eetkamer, keuken, bijkeuken, 3 slaapkamers en een ruime badkamer, allemaal op de benedenverdieping.

Vrijwilligerswerk als rente

Het gezin moet de bijdrage van Habitat in 20 jaar terug betalen, Zij betalen over het geleende bedrag geen rente, in plaats daarvan moeten ze tijd besteden aan vrijwilligerswerk. Vader helpt bij het onderhoud van de Gereformeerde Kerk en moeder is vrijwilliger bij de vrouwen en kinderclub van de Gereformeerde Kerk. Verder ondersteunt zij gezinnen met kinderen die problemen hebben.

Het bestuur van Habitat is zeer tevreden met het resultaat van de familie Farkas. Inmiddels is er weer voldoende geld bij elkaar om een nieuw gezin de kans te bieden een Habitat woning te bouwen.