Geitenproject

ZOM start “geitenproject” in Sri Lanka dankzij Frits en Evelyn

Inleiding

Frits en Evelyn Grijze, reeds jaren gezinssponsor in Sri Lanka, vierden dit jaar hun verjaardagen op een speciale wijze. In plaats van de gebruikelijke verjaardagsparty organiseerden zij een tentoonstelling van 2 kunstenaressen en van hun eigen werken. Tijdens de tentoonstelling verkocht Evelien schilderijen die ze speciaal voor deze gelegenheid had gemaakt. En in plaats van cadeaus vroegen ze een bijdrage voor hun “geitenproject” in Sri Lanka. Hun actie leverde in totaal € 1500,00 op. Met dit geld kunnen er 20 geiten worden aangeschaft.

Pater Dinesh Fernando gaat op verzoek van de Stichting ZOM het “geitenproject” opstarten in Kandana in Sri Lanka. Kandana is een plaatsje aan de westkust van Sri Lanka. De bevolking is in 2005 ernstig getroffen door de tsunami en de gevolgen zijn nog steeds zichtbaar. Langzaam maar zeker verwerken de mensen hun trauma’s. De Stichting ZOM heeft de laatste jaren diverse projecten in Kandana uitgevoerd.

Volgens Pater Dinesh hebben veel mensen nog gebrek aan de elementaire behoeften, zoals gezond eten, hygiëne en goed onderwijs. Veel werk is er niet, de mensen moeten daarom proberen om zelf in hun levensonderhoud te voorzien. Vaak hebben ze een klein stukje grond waar ze groenten op verbouwen. Er is vooral een gebrek aan eiwitproducten, zoals melk, zeker voor de kinderen en daarom start hij, samen met enkele bewoners een coöperatie waar gezinnen deel vanuit kunnen maken en die elkaar ondersteunen.

Geitenproject

De gezinnen die deelnemen betalen een (kleine) borgsom om lid te worden van de coöperatie, zij krijgen van de coöperatie 10 geiten. De coöperatie zorgt tevens voor onvoorziene kosten, zoals de kosten voor verzekering en de dierenarts. De opbrengst is voor het gezin, als “aflossing” staan ze elk jaar de eerste geit die wordt geboren en groot genoeg is, af aan de coöperatie, die voor de geiten weer een nieuw gezin voordraagt. Op deze wijze groeit de coöperatie en het aantal geiten per gezin. Wanneer er meer melk wordt geproduceerd dan nodig is wordt de melk verkocht, de coöperatie kan daar een rol in spelen. Zo verdienen de gezinnen ook nog wat extra’s.

Start van het project

Het project gaat in het najaar van 2011 van start. Het aantal geiten dat wordt gekocht is afhankelijk van het beschikbare geld van de Stichting ZOM voor dit project. Een geit kost gemiddeld € 75,00. Dit is een behoorlijk bedrag maar geiten zijn in een land als Sri Lanka in verhouding duur.

Mocht u geïnteresseerd zijn om te helpen en een “geit” willen sponsoren, maak dan € 75,00 over op rekening 8566 t.n.v. de ZOM, o.v.m. “geitenproject Sri Lanka”. Voor verdere informatie over het project kunt u terecht bij,

Wil de Raden, voorzitter Stichting ZOM,
Tel. 0591-548460,
E-mail: wilderaden@aol.com

Zijn dit de geiten die u sponsort?

Heten ze voortaan Frits en Evelyn?

Twee woningen van de nieuwe eigenaren.