Besteding sponsorgelden 2014 Hongaars sponsorplan van de ZOM

Het geld van de sponsoren van het Hongaars Sponsorplan is afgelopen jaar besteed aan een aantal projecten. Samen met Habitat is gezocht naar een zo goed mogelijke besteding. Habitat heeft ook de verschillende kerken en de Sociale Dienst van de Gemeente Mátészalka betrokken bij het bestedingsplan.

1. De kinderen van het Weeshuis vieren Kerst

De kinderen van het Grote Weeshuis hebben een bijdrage gekregen voor het Kerstfeest. Tijdens een feestelijke kerstviering met muziek, zang en gebed, was er een gezamenlijk kerstetentje en na afloop kregen zij allemaal een klein cadeautje. Een deel van het geld is besteed aan de kinderen die de Kerstvieringen hebben verzorgd, zij kregen een (educatief) uitstapje aangeboden naar Budapest.

In Budapest werd o.a. een bezoek gebracht aan het Planetarium.

Ook werd er geschaatst, een unieke beleving voor de meesten.

2. Kerstvieringen voor gehandicapten

De Kerstviering van de werkplaatsen voor gehandicapten in Mátészalka en Opayi en het Weeshuis werd uitgebreid gevierd. Dankzij de bijdrage van de ZOM kon Habitat de gehandicapten van de beide werkplaatsen een fijne kerstviering aanbieden. Naast hapjes en drinken waren er optredens van zangkoren en gezamenlijke gebeden en natuurlijk voor iedereen een kleine verrassing. De avonden waren een groot succes.

3. Voedselpakketten voor de allerarmsten

Verder hebben 20 gezinnen die in de bijstand zitten en ver onder het minimum leven een bijdrage gekregen voor Kerst in de vorm van een uitgebreid voedselpakket. Hierdoor hadden de gezinnen nog een klein beetje het kerstgevoel. Vooral voor de kinderen die al zoveel moeten missen, een extra verrassing.

Namens alle personen, die dankzij de bijdrage van de Nederlandse sponsoren, een fijne Kerst hebben gehad, wil Habitat alle sponsoren bedanken voor hun bijdrage. Het bestuur van de Stichting ZOM sluit zich hierbij aan en wil het volgend jaar weer meewerken.